Terapia
Przedszkole Niepubliczne Przedszkolna Chatka jest miejscem przyjaznym wszystkim dzieciom. Zapewnia im bezpieczną przestrzeń, a w ramach bogatej oferty zajęć dodatkowych umożliwia wszechstronny rozwój.
Doświadczona kadra terapeutyczna dba o rozwój i wyrównywanie szans u dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i/lub orzeczenie potrzebie kształcenia specjalnego. Wspiera także nauczycieli – wychowawców oraz służy radą i wsparciem dla rodziców wszystkich Przedszkolaków. Na wniosek rodziców może także przeprowadzić obserwację i diagnozę dziecka w grupie przedszkolnej.
Nasz wielospecjalistyczny zespół terapeutyczny umożliwia udział w następujących formach terapii:
Terapia logopedyczna
Głównymi celami terapii logopedycznej są rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych u dziecka. Nasi logopedzi dokładają wszelkich starań, by dać wszystkim dzieciom możliwość porozumiewania się z otoczeniem. Terapia logopedyczna w naszym przedszkolu to wielotorowa praca nad:
poprawą pracy aparatu artykulacyjnego ćwiczeniami z zakresu treningu jedzenia umiejętnością mowy i komunikacji – praca nad rozwojem mowy i kompetencji komunikacyjnych, terapia wad wymowy, ćwiczenie sprawności językowych likwidacją barier komunikacyjnych – w tym wprowadzaniu AAC u dzieci, u których nie rozwija się mowa werbalna
Terapia ręki
Rozwój motoryki małej i umiejętność manipulacji są niezwykle ważnymi elementami w rozwoju ruchowym dziecka. Prowadzą one do rozwoju umiejętności grafomotorycznych w tym pisania.
Po wnikliwej diagnozie oraz obserwacji dziecka, terapeuta dobiera odpowiedni rodzaj ćwiczeń, który wspomoże rozwój dziecka.
Terapia ręki, zwłaszcza w początkowych etapach, skupia się na obręczy barkowej oraz całych kończynach górnych. Niezwykle ważnym aspektem jest też określenie zakresu ruchomości stawów w kończynach górnych oraz normalizacja napięcia mięśniowego. Ćwiczenia mogą także obejmować stymulację czucia powierzchniowego oraz propriocepcji. W dalszej części największy nacisk położony jest na prawidłowy rozwój chwytu, manipulacji, pracy oburącz, czy też koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Integracja sensoryczna
Wyobraź sobie, że jesteś w domku letniskowym nad jeziorem. Stoisz na nabrzeżu i właśnie masz wsiąść do kajaka. Wkładasz do niego stopę i kiedy próbujesz do niego wejść, kajak zaczyna się kołysać. Automatycznie korygujesz swoją pozycję ciała, aby utrzymać równowagę, i powoli zajmujesz środek siedzenia. To właśnie jest integracja sensoryczna.
Tworzenie więzi przez integrację sensoryczną
E. Yack, P. Aquilla S. Sutton
Integracja sensoryczna to proces organizacji informacji dobiegających z naszych zmysłów. To umiejętność takiego przetworzenia ich, by mogły być wykorzystane do działania. To właśnie dzięki integracji sensorycznej nasz mózg potrafi dokonać selekcji informacji i wybrać to na czym mamy się skupić.
W każdej sekundzie do naszego mózgu dociera niezliczona liczba bodźców zmysłowych, które muszą zostać prawidłowo sklasyfikowane. Dobrze funkcjonujący ludzki organizm nie ma trudności z reakcją na dźwięk przejeżdżającej karetki, czy nagły błysk światła. Będzie także wiedział, jak zareagować gdy znajdziemy się na równoważni, czy trampolinie. Pozwoli nam także obronić się podczas potknięcia. Dobrze zorganizowane reakcje na bodźce umożliwiają organizmowi prawidłowe codzienne funkcjonowanie.
Fizjoterapia
Podczas zajęć fizjoterapeutycznych, dzieci ćwicząc pod okiem wykwalifikowanej kadry, pracują nad prawidłową postawą, normalizacją napięcia mięśniowego, czy planowaniem ruchu. Właściwie dobrane ćwiczenia prowadzą do poprawy pracy mięśni, wspierają rozwój ruchowy i równowagę.
Przyjazna sala do ćwiczeń oraz bogate zaplecze umożliwiają stworzenie doskonałej atmosfery i takie zaaranżowanie przestrzeni, by dziecko bawiąc się nabywało nowe umiejętności.
Trening słuchowy
Neuroflow©Interaktywny trening słuchowy Neuroflow ATS to aktywna forma treningu, która wymaga od dziecka skupienia uwagi i działania. Zadania dostosowane są do aktualnych możliwości oraz potrzeb dziecka, a ich poziom trudności zwiększa się bądź maleje – zmiany następują w sposób adaptacyjny.
Każde dziecko – po przeprowadzonej diagnozie wyższych funkcji słuchowych – otrzymuje unikatowy i indywidualny zestaw ćwiczeń dostosowany do jego potrzeb i możliwości.
Diagnoza wyższych funkcji słuchowych oraz terapia Neuroflow ATS są bezpłatne dla dzieci, które objęte są w przedszkolu kształceniem specjalnym.
Zajęcia
z oligofrenopedagogiemZespół terapeutyczny w Przedszkolnej Chatce tworzą także oligofrenopedagodzy i terapeuci zajmujący się pracą z dziećmi z autyzmem. Po wnikliwej diagnozie i zapoznaniu się z dokumentacją dziecka wraz z całym zespołem opracowują plan pracy, a także wskazują kierunki i cele oddziaływań.
W ramach zajęć prowadzona jest również terapia behawioralna. Dzieci otrzymują wsparcie w rozwoju umiejętności społecznych oraz w codziennych kontaktach z rówieśnikami.
W ramach zajęć indywidualnych dzieci pracują między innymi nad: rozwojem motoryki dużej i naśladownictwa rozwojem motoryki małej i manipulacji percepcją wzrokową i koordynacją wzrokowo – ruchową rozwojem funkcji słuchowych w tym słuchu fonemowego rozwojem kompetencji komunikacyjnej
Bazując na diagnozie dziecka oraz przeprowadzając samodzielne obserwacje i testy, zespół tworzy Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny dla każdego dziecka, wskazując w nim kierunki i formy pracy. Dodatkowo w ramach współpracy z rodzicami proponujemy cykliczne spotkania, podczas których omawiamy program, postępy dziecka, napotkane trudności oraz tworzymy wskazówki do pracy w domu.
Wszystkie zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze, a każde ćwiczenie jest przemyślane i dopasowane do dziecka i jego aktualnych potrzeb i możliwości.